maandag 11 februari 2013

BLUE JEANS


Afgelopen weekend ben ik een weekendje naar mijn vriendinnetje Nora in Utrecht geweest. Nora studeert Kunst en Economie aan de HKU in Utrecht en ze vertelde mij over de tentoonstelling: "BLUE JEANS" dat in haar college marketing werd behandeld. Zelf studeer ik Commerciële Economie dus vind ik het altijd heel erg leuk om over onze opleidingen te hebben. Ze liet mij het onderstaande reclame filmpje zien met de slogan: "We all play a part in the history of jeans". Toen besloten we om zondag de tentoonstelling eens een bezoekje te brengen. De tentoonstelling is namelijk in het Centraal Museum van Utrecht. Met mijn studentenpas koste de tentoonstelling €7,-.
 
 
Het was echt een super leuke tentoonstelling, we hebben er een hele leuke dag gehad. Het is een tentoonstelling met het verhaal: jeans door de jaren heen. Je kon er hele mooie jeans ontwerpen vinden van bijvoorbeeld Chanel of Viktor & Rolf. Ook was er hele mooie kunst gerelateerd aan jeans te vinden en heel veel informatie over de spijkerbroek. De tentoonstelling was onderverdeeld in zes onderwerpen: de geschiedenis of de jeans, het dna/indigo van een jeans, duurzaamheid, the dark side, ambacht/jeans couture en streetwear/uniformiteit. De tentoonstelling is nog tot en met 10 maart in het Centraal museum in Utrecht te vinden en is echt een bezoekje waard.
JEANS COUTURE:
Denim en jeans zijn van oorsprong voornamelijk gebruikt voor werkkleding. Vooral mensen die minder te besteden hadden of een zwaar beroep uitoefenden, zoals de mijnwerkers droegen kleren van stevige materialen. Vanaf de jaren 70 van de 20ste eeuw heeft de jeans een plek verworen in modecollecties van couturehuizen en ontwerpens. Jean Paul Gaultier, Vivienne Westwood, Chanel en Yves Saint Laurent gebruiken het materiaal voor hun creaties. Yves Saint Laurent verzuchtte meerdere malen: "Ik wou dat ik de spijkerbroek had uitgevonden: het meest spectaculaire, meest praktische en het meest nonchalante kledingstuk dat er is. Het heeft de sexappeal, eenvoud, bescheidenheid en expressie die ik in al mijn ontwerpen zoek.

1 opmerking: